Vem gör bästa healthtech-pitchen? Var med och rösta fram vinnaren!

Health Tech Pitch Day blir ett helt nytt inslag på årets Vitalis.
– Vi vill nå ut till en bred publik, inte minst till dem som jobbar inom vården. Därför känns Vitalis som rätt kontext för oss, säger Maja Florin på Di-gruppen, som står bakom eventet.

Health Tech Pitch Day görs i samverkan mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa. Det arrangeras i år för fjärde gången, men för första gången på Vitalis. Eventet vill sätta ljus på digitala lösningar inom vården och samlar innovativa bolag inom healthtech, investerare och beslutsfattare.

– Vårt fokus ligger på teknik, innovation och patientnytta, förklarar Maja Florin, affärsområdeschef Möten & Koncept på Di-gruppen inom mediekoncernen Bonnier News.


Maja Florin. 

– För att få delta ska man ha en unik affärsidé som kan leda till snabb, skalbar tillväxt. Som med tiden kan bli stor nog att förändra sin nisch.

De tre tidigare vinnarna är bra exempel på just det:

Doctrin, som vann 2017, har gjort succé med ett diagnostiskt stöd för att korta vårdköer och förbättra vårdkvaliteten. Medituner, vinnare 2018, har utvecklat ett digitalt självhjälpsverktyg för astma. Fjolårets vinnare Care To Translate har i nära samarbete med vården tagit fram ett tolkverktyg för ett 20-tal språk.

Intresset för årets tävling är stort, ett 40-tal bolag har anmält sig. Bland dem utser en jury fyra finalister som får pitcha sina affärsidéer 25 augusti, på öppningsdagen av Vitalis. Vilka fyra det blir avslöjas strax innan eventet.

Själva pitchtävlingen går i ett högt tempo, varje finalist har max fem minuter på sig. Därefter får publiken på plats rösta fram vinnaren.

– Priset är framförallt äran. Segraren får också ett diplom och annonsutrymme i Dagens Medicin och Dagens Industri, berättar Maja Florin.

– Vad vi främst vill med den här dagen är att sätta ljuset på innovativa lösningar för sjukvården. Vilka möjligheter kommer med digitaliseringen av vården – och vad finns det för spännande bolag där ute?

En stor mingelyta med konferensdel och scen inreds för eventet, som pågår kl 13–17. Förutom pitchtävlingen blir det ett scenprogram med inspirerande gäster, intervjuer och paneldebatter. Alla besökare på Vitalis är välkomna.

– Vi vill nå en bred publik där också många som jobbar inom vården eller med utvecklingen av eHälsa är med. Därför tror vi att Vitalis är rätt plats för den här dagen, säger Maja.

De tre event som hållits i Stockholm har samlat runt 200 deltagare.

– Nu hoppas vi på ännu fler. Vi vill ha fullt hus!

Trots coronapandemin tror hon starkt på vikten av att mötas fysiskt.

– Efter den prövande tid vi går igenom just nu kommer vi nog alla att längta efter att träffas i sammanhang som ger utrymme för spontana möten och idéutbyten.

– Som jag ser det kan digitala möten aldrig ersätta värdet i att träffas och nätverka med människor, särskilt sådana man inte redan från början har bokat upp sig med.