Microsoft visar nya samarbeten: "Krisen skyndar på en förändring"  

Coronakrisen påskyndar vårdens digitala omställning. Teknikskiften som låg ett, två eller fem år fram i tiden sker plötsligt här och nu.
– Vi vill visa upp sådana kundcase, säger Mathias Ekman på Microsoft, som bjuder in till pre-konferens i anslutning till Vitalis.

För tredje året i rad genomför Microsoft sin pre-konferens i Svenska Mässans lokaler dagen innan Vitalis öppnar. Anledningen är enkel, enligt Mathias Ekman, director Industry Solutions på Microsoft Western Europe:

– Många Vitalis-deltagare väljer att resa till Göteborg på måndagen. Vi välkomnar dem med en pre-konferens där vi samlas kring frågeställningar inom hälsa, sjukvård och teknikområdet, säger han.

– Vi har haft stor uppslutning varje gång och är väldigt nöjda med upplägget, som vi nu kör på igen. Vitalis är en viktig samlingsplats och skapar utrymme för dialog om vårdens framtid i Sverige.

I år bjuder Microsoft in till ett eftermiddagspass den 24 augusti, kl 15–18. Agendan och talarlistan hålls tills vidare öppen, till följd av coronapandemin. Årets huvudtema för Microsoft, både som utställare på Vitalis och under pre-konferensen, gäller nya möjligheter för samarbeten: kring datatjänster och datadelning, mellan människa och AI, mellan tech och pharma.

– I den kris vi just nu upplever har den här typen av samarbeten blivit högaktuella och oerhört viktiga, säger Mathias Ekman.


Mathias Ekman.

Samarbeten som kräver nya arbetssätt och nya lösningar i teknikens framkant har annars inte varit självklara i alla organisationer, konstaterar han.

– Ta frågan kring videobesök, till exempel. Hur länge har man inte hållit på att diskutera den?

Han nämner också datatjänster som maskininlärning för smittspårning, AI för röntgenbilder, samarbetsfunktioner för multidisciplinära möten och smarta lösningar för att jobba på distans.

– I många regioner har man inte tagit sig tid att beskriva alla nya möjligheter och potentialen i den nya tekniken för den kliniska personalen. Man har fått höra att det inte går, av ett eller annat skäl, att använda viss typ av teknik.

Mathias menar att coronakrisen nu skyndar på IT- och vårdansvariga att mötas på ett nytt sätt, för att ta beslut som krävs för att få verksamheten att fungera.

– Helt plötsligt måste man ta tag i de här frågeställningarna. Man mer eller mindre tvingas in i nya lösningar, in i nya rutiner och nya arbetssätt.

På pre-konferensen räknar han med att spegla det som sker just nu genom ett eller flera kundcase.

– Många regioner är kunder till Microsoft och har redan köpt den här teknologin. Vad vi behöver informera om är att de lösningar de har i sina verktygslådor faktiskt kan lösa många av de problem man står inför idag.

– Framförallt vill vi visa att de investeringar man redan gjort kan användas till annat än powerpoint och mejl.