Dags för eHealth Award 2019!

Spänningen börjar stiga. Vilket är årets mest innovativa småföretag? 4 april är sista anmälningsdag till eHealth Award 2019. Vinnaren avslöjas på invigningen av Vitalis 21 maj. Här presenterar vi tre av kandidaterna: Boneprox, CareLigo och Raytelligence.

Boneprox

Det Göteborgs-baserade företaget, bildat 2014, erbjuder en medicinteknisk webbtjänst för att analysera bentäthet.

– Tanken är att förebygga benskörhet och frakturer, säger Peder Remman, en av grundarna till Boneprox.

Målgruppen är i första hand tandläkare, eftersom forskning visar att det är en stark korrelation mellan benskörhet i käkbenet och resten av kroppen.

– Detta gör tandläkaren till en perfekt instans, eftersom de tar bilder av käkbenet regelbundet. Men vår tjänst är lika viktig för sjukvården eftersom benskörhet skapar stora kostnader för samhället, runt 18 miljarder varje år.

– Till exempel kommer 75% av dem som drabbas av en höftfraktur inte tillbaka till ett vanligt liv. Så vår tjänst är egentligen en riskbedömning av benskörhet i hela kroppen.

Boneprox patenterade metod baseras på AI, artificiell intelligens, och algoritmer för bildprocessering som analyserar käkbensstrukturer på vanliga digitala tandröntgenbilder.

– Bilden laddas upp i vår webbportal, där den läses av 20 000 gånger – från det största till det minsta hålrummet. Tandläkaren får ett värde som visar om patienten ligger i riskzonen eller inte, förklarar Peder.

Tjänsten är GDPR-säkrad och lätt att använda för den enskilde tandläkaren. Inga installationer krävs.

De nuvarande medicinska riktlinjerna säger att en patient ska analyseras för benskörhet först efter att första frakturen inträffat.

– Men vår vision är att göra upptäckten innan dess. Då kan man sätta in enkla livsstilsförändringar, till exempel att öka intaget av kalcium och D-vitamin, för att bromsa upp processen.

Upptäcks benskörheten i ett senare skede krävs mer omfattande åtgärder, till exempel droppbehandling ett par gånger om året. Peder Remmans ambition är att hitta patienter med indikationer på benskörhet, innan det är för sent.

– Vi vet att 50 procent av alla kvinnor över 50 och 25 procent av alla män över 50 kommer att drabbas av en benskörhetsrelaterad fraktur. Så det här verktyget kan hjälpa många, säger han.

Peder tycker att man fått ett bra gensvar på marknaden:

– Vi har idag ett 90-tal kunder i Sverige och Norge. Men vi vill växa ytterligare.

Boneprox har anställt en person, utöver grundarna Peder Remman och Anton Kärrbrink. Peder tror att eHealth Award kan ge en skjuts åt företagets tillväxt:

– För oss är det väldigt positivt att bara vara med. Skulle vi vinna kan det ytterligare öka uppmärksamheten på vår produkt och dess potential.

 

CareLigo

Det ska vara lätt att göra rätt, menar grundarna till CareLigo.

Med den utgångspunkten tog de fram Optilogg, ett väldigt användarvänligt digitalt hjälpmedel för patienter med hjärtsvikt. Målgruppen är äldre människor, ofta multikroniker.

– Vårdansvariga måste fundera på vem det är som vill ha hjälp och vad den personen behöver. Det är för svårt att göra rätt idag, menar Andreas Blomqvist, kliniskt ansvarig på CareLigo.

Han grundade företaget 2012 tillsammans med Fredrik Westman. Idag finns fyra anställda på kontoret i Åkersberga, norr om Stockholm. Andreas är övertygad om att det finns stora vinster att göra inom vårdområdet:

– Hälften av alla hjärtsviktspatienter som idag tas omhand i slutenvården hade kunnat klara sig på egen hand med ett fullgott egenvårdsbeteende.

– Varje sådan vårdplats kostar 7 500 kr/dygn, enligt Socialstyrelsen. Med tanke på att det finns runt 250 000 människor med hjärtsvikt i Sverige skulle flera miljarder kunna sparas in.

En ökad egenvård är alltså nyckeln. Där kommer Optilogg in. Utåt sett är det en pekskärm på ett stativ, kopplat till en badrumsvåg. Den ska göra patienten till en aktiv del i vårdkedjan, med bättre hälsa och livskvalitet som resultat.

Optilogg innehåller ett interaktivt utbildningspaket, där man får lära sig att ta hand om sig själv. Bland annat då det gäller mat, vätska och saltintag.

Och genom att använda pekskärmen 30 sekunder om dagen övervakar Optilogg symptomen på hjärtsvikt.

– Vi håller koll på patientens vikt, som är helt central ifall man samlar på sig vätska, och på egenskattade symptom som andfåddhet, trötthet och svullnader, förklarar Andreas.

– Symptomen kan indikera en kommande inläggning – men det är svårt för patienten att minnas utan en sådan här teknisk lösning.

Hjälpmedlet justerar också patientens diuretikanivå på daglig basis.

– Optilogg ger patienten tips om vilken dos av vätskedrivande medicin som ska tas, vilket är helt i linje med de nationella riktlinjerna. Väldigt få patienter i den här gruppen klarar av detta.

Om värdena börjar se allvarliga ut ger Optilogg en varning till patienten, som uppmanar hen att ta kontakt med vården – innan läget blir akut.

Optilogg infördes 2014 på Norrtälje sjukhus, där det fortfarande finns kvar. Och nyligen har två regioner, Sörmland och Värmland, upphandlat hjälpmedlet för primärvården respektive sjukhusvården.

Andreas Blomqvist ser fram emot eHealth Award och en eventuell vinst där:

– Det skulle i så fall betyda att vi får möjlighet att hjälpa fler. Vi skulle vilja utveckla ett stöd för fysisk aktivitet, då kan vi tredubbla antalet människor vi kan hjälpa med vår utrustning.

 

Raytelligence

Företaget, bildat i Halmstad 2015, erbjuder produkten RayVS1 – en certifierad radarsensor som monitorerar hjärtslag, andning, kroppsposition och rörelser, baserat på en egenutvecklad radarteknologi.

Sensorn kan placeras i ett sovrum, på väggen över sängen. Den registrerar då hur personen i sängen andas och hur hjärtat slår. Användarna, personal i äldreomsorg eller hemsjukvård, får upp informationen i sina mobiltelefoner.

– Vi ger personalen den information de behöver: det ligger en person i sängen som andas och mår bra, säger Pelle Viberg, VD på Raytelligence.

– Det innebär att de inte behöver gå in till eller åka hem till den personen utan kan ägna sig åt mer angelägna arbetsuppgifter.

Om något oväntat händer varnas personalen omedelbart.

– Sensorn ger en rik dataström, som tolkas av våra algoritmer. Användaren får veta direkt om något onormalt sker. Till exempel om någon fallit ur sängen.

Raytelligence-tekniken erbjuder framförallt ett nytt sätt att ge tillsyn under natten, utan hjälp av kamera.

– Vi ser flera fördelar gentemot kameratekniken. Bilder som tas på natten, med dåliga ljusförhållanden, kan ofta vara svåra att tolka.

– Vad man vill veta är ju hur människan som ligger där i sängen mår. Det ser man inte alltid på en bild. Men vår radarsensor går igenom täcken och filtar och ger all väsentlig information.

Dessutom, framhåller han, handlar det om personlig integritet.

– Alla vill ju inte ha en kamera i sitt sovrum.

Idag har Raytelligence, som nyligen introducerades på börslistan NGM Nordic MT, nio medarbetare. Bland dem en grupp ingenjörer, där Pelle Viberg ingår, som nu utvecklat tekniken ett steg vidare:

Lagom till Vitalis, där Raytelligence även är utställare, presenteras den nya versionen RayZense.

– Det är både en ny sensor och en helt ny tjänsteplattform för tillsyn, där vi jobbat vidare med maskininlärning och AI, artificiell intelligens, för att kunna studera långsiktiga trender utifrån vissa parametrar.

– Ta till exempel en person går upp vid en viss tid varje dag, men plötsligt gör hen inte det längre. Eller: nu går den här personen långsammare än hen brukar göra. Vad beror det på?

Förhoppningen är att hitta indikatorer på kognitiv nedsättning och begynnande demens.

Pelle är förväntansfull inför årets eHealth Award:

– Det skulle betyda mycket om vi vann. Vi får ytterligare erkänsla, trots allt det vi gjort hittills har det kanske varit lite väl tyst om bolaget.

 

eHealth Award, som i år utdelas för tredje gången, ska synliggöra innovationer inom digital hälsa och bidra till ”Vision e-hälsa 2025”.

Svenska småföretag med högst 20 anställda kan anmälas senast 4 april på www.vitalis.nu. Prissumman är 50 000 kr, IP-rådgivning från Synergon AB och konsulttjänster från Sirona Health Solutions, totalt värda 80 000 kr, samt deltagande vid relevant konferens och publicitet på sociala medier. Bakom priset står Vitalis, HealthTech Nordic, Cerner och Sahlgrenska Science Park.