Vitalis-stipendiet: digitalt pass gör stor succé!

I fjol belönades RättVisat, ett digitalt kommunikationspass, med Vitalis-stipendiet. Nu kommer version två som når en mycket större målgrupp.
– Vi har mött ett fantastiskt intresse. Och stipendiet har varit en god hjälp på vägen, säger Johanna Björnhage på Bräcke Diakoni.

Om du har svårt för att göra dig förstådd kan livet bli rätt jobbigt. Det underlättar inte om du är beroende av hjälp och ständigt möts av nya människor, som inte vet något om dig. Därför startades projektet RättVisat – mitt digitala kommunikationspass, med stöd av Allmänna Arvsfonen. Som alltså fick Vitalis-stipendiet 2018.
– För projektet har stipendiet betytt en hel del, säger Johanna Björnhage, förskolechef på Bräcke Diakoni, där hjälpmedlet utvecklats.

– Det största för oss, som idéburen organisation, var att få det erkännande som Vitalis-stipendiet innebar. Det har uppmärksammats i media, vi har fått mängder av telefonsamtal och fått resa runt mycket i landet.

Hon berättar om föreläsningar och utbildningar på skolor, dagliga verksamheter och föräldragrupper från Norrland till Skåne.
– Flest möten har vi haft i Stockholm och Göteborg. De vi träffar förstår behoven och vi möts ofta av reaktionen ”Åh, vad bra!”.

Hittills har målgruppen varit barn och unga som har svårt att kommunicera på grund av funktionsnedsättning. Svårt att berätta vem man är, vad man gillar, vad man inte gillar, vad man behöver hjälp med.
– Och kan man inte förmedla sådana väsentliga saker, eller ens förklara hur man faktiskt kan kommunicera, är risken stor att man blir bemött på fel sätt.

I det digitala kommunikationspasset RättVisat samlas alla uppgifter om personen i text, bild och film.
– I filmen berättar personen själv: så här kommunicerar jag, så här fungerar jag. Vilket gör informationen mer levande, förklarar Johanna Björnhage.

Den första versionen av appen släpptes i mars 2017. Nu går projektet in i en ny fas. Version två presenteras i februari i år. Johanna och hennes kollega Lina Bjarnegård Carlsson, logoped på Bräcke Diakoni, vänder sig nu även till vuxna.
– Den första versionen tog vi fram med mindre ekonomiska medel. Nu har vi, bl a tack vare Vitalis-stipendiet, fått in mer pengar och kunnat utveckla och tekniksäkra appen så att vi kan vända oss till en bredare målgrupp.

Uppmärksamheten ökar också möjligheten att få in nya sponsorer.
– Precis. Och det är det vi jobbar för just nu, att kunna fortsätta. En app behöver kärlek, support och utveckling för att kunna överleva, säger Johanna.

RättVisat vänder sig nu till alla människor med kommunikationssvårigheter. Demensdrabbade, personer med förvärvad hjärnskada eller neuropsykiatrisk diagnos är exempel på målgrupper. Appen har nio fasta rubriker, under vilka man kan lägga in text, bild eller film.
– På så vis kan appen anpassas till den enskilda personen, förklarar Johanna.

– Är det någon med demens kan man t ex skriva in tips på samtalsämnen. Det är inte alltid lätt att prata när man har en diagnos. Men säger någon: Åh, du har jobbat som kock! Ja, då kan man börja prata om sådana saker…

Eftersom personalen runt en person med hjälpbehov ofta byts ut ser appen till att alla i nätverket får samma uppdaterade information – vilket kan innebära en helt ny livskvalitet för den som tar emot hjälpen. Den första, tekniskt begränsade versionen av appen laddades ned 1 700 gånger. Den nya versionen fungerar i alla mobiler och surfplattor – och vänder sig som sagt till en mycket större målgrupp. Johanna tror på en kraftig ökning:

– The sky is the limit, som man brukar säga…