Robotteknik i vård och omsorg

På årets Vitalis visas den snabba utvecklingen inom robotics och AI, artificiell intelligens.
Vi håller på att implementera en robot, kallad Alicia T. Hon ser ut som en människa, man kan prata med henne och hon ger fantastiskt bra beslutsunderlag, säger Fredrik Ring på Tieto.

Robotteknik i kombination med AI, artificiell intelligens, öppnar många nya möjligheter, inte minst inom vård och omsorg. Utvecklingen speglas på Vitalis, Nordens ledande mötesplats för eHälsa. Bl a i utställnings- och aktivitetsområdet Robotics@Vitalis, en ny satsning för året.

Tieto, mångårig samarbetspartner och utställare på Vitalis, har en rad projekt igång och har skapat en ny enhet för datadrivna affärer.
– Vi arbetar intensivt med AI och har utvecklat en hel portfölj av start-ups, berättar Fredrik Ring, Head of Commercialization på Tieto.

Bland dem finns pågående samarbeten med sjukhus och läkare för att med hjälp av AI diagnosticera olika typer av sjukdomar. Man arbetar också med AI för hemsjukvård och med sensorer i hemmiljö som ska hjälpa vården att förstå om patienter håller på att bli bättre eller sämre.
– Tekniken kan också bidra till att tolka trender: att kunna förutspå en möjlig problematisk utveckling innan det händer, förklarar Fredrik.

Tieto håller som bäst på att implementera en AI-styrd människoliknande robot som går under arbetsnamnet Alicia T. För att kommunicera med henne skriver man ingenting, utan använder tekniken Natural Language Processing.
– Vi kan prata med henne och hon kan svara, intygar Fredrik Ring.
AI-roboten processar kontinuerligt oerhörda mängder data från olika databaser. Och kan på så sätt ge beslutsunderlag till en företagsledning.
– Vår AI kan även processa voice-information: t ex från ett call-center där kunder ringer in och ställer frågor. Den kan till och med, på tonfallet, analysera om en kund är nöjd eller inte…