Efter vinsten av HealthTech Award: "Plötsligt öppnades dörrar för oss!"

En supersmart och viktig, till och med livsavgörande, innovation för vården borde tas emot med öppna armar kan man tycka.
Verkligheten är inte fullt så enkel. Att få folk att lyssna är inte alltid lätt.
– Priset på Vitalis ändrade allt. Det gav oss trovärdighet och potentiella kunder började strömma till, berättar Karolina Sjöberg Jabbar, VD på Mabel AI som tilldelades HealthTech Award 2023.

 

Att språkbarriärer kan bli en fråga om liv och död är inte svårt att inse. Kan man, i en kritisk situation, inte förklara vad som är fel eller svara på läkarens frågor, finns en uppenbar risk att det går illa.
– Då räknas varje sekund. Därför är det så viktigt att kunna kommunicera med patienten, säger Karolina Sjöberg Jabbar, som själv är läkare. Redan för 15 år sedan, då hon jobbade på en akutmottagning, insåg hon behovet.
En idé väcktes. Efter många år ledde den fram till det mobila AI-baserade verktyget Mabel AI, som hon utvecklat tillsammans med sin man Shahid, som är forskare och har doktorerat inom artificiell intelligens.

 

Prioriterade sekretessen

Mabel AI fungerar, enkelt uttryckt, som en app i en vanlig mobiltelefon eller dator. Den känner igen tal på en rad olika språk och gör realtidsöversättningar av det som sägs. Och öppnar, på så sätt, en säker kommunikation mellan patient och vårdpersonal – utan hjälp av mänsklig tolk.
– Vi har prioriterat patientsekretessen. All kommunikation sker lokalt, inga data läcker ut. Verktyget kan också integreras med sjukhusets system, så att dialogen eller en AI-stödd sammanfattning skickas direkt till patientjournalen.

 

Slapp jaga målgruppen

Under två år har Karolina och Shahid ägnat sig åt att intressera vårdgivare för innovationen. Men de fick uppleva att det är långa beslutskedjor i sjukvården, det var svårt att nå ut. HealthTech Award blev en något av en katalysator.
– Priset ökade vår trovärdighet och har betytt jättemycket, menar Karolina.
– Direkt efter prisutdelningen på Vitalis var det många som kom till oss och ville prata. Det var något nytt för oss: att vår målgrupp kom till oss, istället för att vi behövde jaga dem. Det var väldigt positivt och gav oss kraft att fortsätta.

 

Lika bra som mänsklig tolk

Idag pågår ett flertal samarbeten kring Mabel AI och ännu fler planeras.
– Vi har pilotprojekt på medicinska avdelningar som är i uppstartsfas och vi för även en dialog med hemtjänst och hemsjukvård, berättar Karolina.
Under hösten har också Mabel AI-lösningen validerats i Norge, i samarbete med Norwegian Smart Care Lab och Universitetssjukhuset i Stavanger.
– Det blev en milstolpe för oss. Då gjordes jämförelser, en crossover-studie, mellan Mabel AI och en mänsklig medicinsk tolk i simulerade medicinska situationer. Vi kunde se att läkaren ställde rätt diagnos med Mabel AI, med samma säkerhet som med den mänskliga tolken.

 

På marknaden inom kort

Karolina räknar med att ha en färdig produkt på marknaden i vår.
– Vi har en produkt vi vet fungerar och som snart är redo att lanseras.
Mabel AI har nyligen förfinats med ännu en funktion, en omvänd översättning.
– Med ett knapptryck kan du se hur det du sagt har översatts. Översättningen översätts tillbaka, så att säga. Därmed verifieras att informationen kommit fram på ett korrekt sätt. Vilket ytterligare minskar risken för missförstånd.

 

Värdefull uppmärksamhet

Alltsedan prisutdelningen på Vitalis har Mabel AI uppmärksammats i media, bland annat ett inslag i norsk radio. Man har också hunnit vinna ytterligare ett pris: entreprenörstävlingen Venture Cup, i kategorin “Impact maker”.
Karolina Sjöberg Jabbar är tacksam för vinsten i HealthTech Award:
– Framförallt har den gett många värdefulla kontakter. Tidigare fick vi introducera oss och förklara, det var svårt att få folk att lyssna.
– Numera låter det helt annorlunda: “Det är ju ni som vunnit HealthTech Award, berätta mer!”. Folk hör av sig till oss, istället för tvärtom, vilket förstås betyder väldigt mycket.