Nu vet alla vad Hammarö kan!
27 januari / 2020
Ena dagen en liten anonym kommun. Andra dagen hyllad för sin initiativkraft och i blickpunkten för allas intresse.
– Det har varit en fantastisk upplevelse, säger Mia Hernell Blomqvist, utvecklingsledare i Hammarö kommun, som utsågs till Sveriges eHälsokommun på Vitalis 2019.
Uppmärksamheten kring utmärkelsen har gett ringar på vattnet. Framförallt har den gett en extra skjuts åt kommunens arbete med eHälsa, menar Mia Hernell Blomqvist:
– Människor känner sig stolta och motiverade att utveckla verksamheten vidare. Vilket också skett.
Senaste halvåret har t ex mobil dokumentation börjat införas, vilket innebär att vård- och omsorgspersonal kan dokumentera smidigt via en app i mobilen. Och i dagarna färdigställs en medborgarportal, kommunens nya nättjänst.
– Vi har fått ett väldigt positivt mottagande från de som sett den, säger Mia.
– Det tror jag delvis hänger samman med utmärkelsen. Invånarna i Hammarö har förstått att eHälsa är något bra och att vi faktiskt ligger i framkant.
Utvecklingen har gått mycket snabbt. Den startade på allvar 2017 när Hammarö, en kommun med 16 000 invånare i södra Värmland, införde ett molnbaserat verksamhetssystem.
Sedan dess har kommunen bland annat infört digitala larm och lås, mobila larm med GPS och fallsensor, dusch- och torkbidé med torrhetsindikator, nattkameror och digitala läkemedelsfördelare för vårdtagare och brukare.
Hammarö kommun tilldelas utmärkelsen
Sveriges eHälsokommun 2019 på Vitalis.
Utnämningen till Sveriges eHälsokommun på Vitalis i maj i år blev bekräftelsen på att man lyckats. Vägen dit, själva ansökningsprocessen, är något Mia Hernell Blomqvist sätter stort värde på:
– När vi bestämde oss för att söka fick vi börja sätta ljus på vad vi har gjort. Vilket man inte alltid är medveten om i en kommun med många enheter och verksamhetsområden.
Det blev en slags inventering. Som också hade en annan fördel, enligt Mia:
– Den självskattning man gör i ansökningsformuläret visar var vi hade våra vita fläckar. Det var också värdefullt att få reda på.
De vita fläckarna i Hammarö visade sig, i jämförelse, vara ganska få.
– Ja, vi insåg snart att vi täckt ett ganska brett fält. Sedan vi fick priset har reaktionen från andra kommuner ofta varit: “Hur i hela friden har ni fått så mycket gjort på så kort tid?”
Mediabevakningen kring priset var intensiv, många intresserade hörde av sig.
– Jag har haft mängder av samtal från andra kommuner och fått göra många skypepresentationer. Vi har också haft några studiebesök, berättar Mia.
– Dessutom har vi bjudits in till en rad konferenser och branschträffar, där vi föreläst och medverkat i rundabordssamtal.
Något Mia Hernell Blomqvist upplever som enbart positivt.
– Vi visar att här finns det en vilja att ta till sig nya processer. Det gör att vi blir attraktiva för leverantörer och samarbetspartners. Även det är ett mervärde.
– När jag varit ute och pratat har jag verkligen försökt lyfta hela verksamheten. Det här är ingen enmansshow, utan den samlade utvecklingskraften i en hel kommun som insett att eHälsa är viktigt.
Som grädde på moset fick Hammarö nyligen motta ytterligare ett pris, Tunstall Award, från en ledande leverantör av tekniklösningar för vård och omsorg.
– Ja, herregud, skrattar Mia. Det känns som vi hamnat i rena prisregnet!